Medische kunst: een nieuwe diagnose.
Psychopathologie, dermatopathologie en voedingspathologie in de hedendaagse kunst
Masterscriptie Kunst- en Cultuurwetenschappen: track Moderne en Hedendaagse kunst.
Utrecht Universiteit 2016
Psychopathologie, dermatopathologie en voedingspathologie in de hedendaagse kunst
Masterscriptie Kunst- en Cultuurwetenschappen: track Moderne en Hedendaagse kunst.
Utrecht Universiteit 2016
juni 2016
Utrecht Universiteit
De scriptie kan hier gedownload worden. Voor onderzoek: gebruik s.v.p. correcte bronvermelding.
Utrecht Universiteit
De scriptie kan hier gedownload worden. Voor onderzoek: gebruik s.v.p. correcte bronvermelding.
Ridders en leeuwen
Julika Rudelius
‘Julika Rudelius legt machtsstructuren (intiem en politiek) op karakteristieke wijze bloot in haar tentoonstelling bij Club Solo in Breda, met een aantal niet eerder vertoonde werken, waaronder een reeks tekeningen.’
Julika Rudelius
‘Julika Rudelius legt machtsstructuren (intiem en politiek) op karakteristieke wijze bloot in haar tentoonstelling bij Club Solo in Breda, met een aantal niet eerder vertoonde werken, waaronder een reeks tekeningen.’
The Floor is Lava
Sander Breure en Witte van Hulzen
‘Linda Köke gaat het dak op met Sander Breure en Witte van Hulzen om met ze te praten over hun totaalinstallatie/genreportret/maatschappijkritisch theaterspel The Floor is Lava in Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht.’
Sander Breure en Witte van Hulzen
‘Linda Köke gaat het dak op met Sander Breure en Witte van Hulzen om met ze te praten over hun totaalinstallatie/genreportret/maatschappijkritisch theaterspel The Floor is Lava in Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht.’
Een open brief aan de toekomst
&
Wie niet vraagt, wie niet wint
Verslaglegging STRP Festival 2019
‘Lieve toekomst, (of misschien wel stomme toekomst — de tijd gaat het leren of je me goedgezind bent of niet) – kennis maken met jou is als het vangen van rook met blote handen. Telkens als je denkt er te zijn, glipt het weg. Je bent niet te vangen, maar velen proberen toch grip op je te krijgen.’
‘Ik heb een shirt waar groot ‘The Future is Vegan’ op staat, wat ik vanochtend toevallig (of niet?) bovenop de stapel in de kast zag liggen. Hoewel ik dit shirt even heb gelaten voor wat het is (want het is vandaag te koud voor katoenen plant-propaganda), zette het me wel al aan het denken. Wat is de toekomst? Wanneer is de toekomst? Misschien zelfs wel: Waarom is de toekomst?’
&
Wie niet vraagt, wie niet wint
Verslaglegging STRP Festival 2019
‘Lieve toekomst, (of misschien wel stomme toekomst — de tijd gaat het leren of je me goedgezind bent of niet) – kennis maken met jou is als het vangen van rook met blote handen. Telkens als je denkt er te zijn, glipt het weg. Je bent niet te vangen, maar velen proberen toch grip op je te krijgen.’
‘Ik heb een shirt waar groot ‘The Future is Vegan’ op staat, wat ik vanochtend toevallig (of niet?) bovenop de stapel in de kast zag liggen. Hoewel ik dit shirt even heb gelaten voor wat het is (want het is vandaag te koud voor katoenen plant-propaganda), zette het me wel al aan het denken. Wat is de toekomst? Wanneer is de toekomst? Misschien zelfs wel: Waarom is de toekomst?’
april 2019
STRP festival
Lees hier ‘Een open brief aan de toekomst’
&
Lees hier ‘Wie niet vraagt, wie niet wint’
STRP festival
Lees hier ‘Een open brief aan de toekomst’
&
Lees hier ‘Wie niet vraagt, wie niet wint’
Aan al het goede komt een einde
DordtYart 2012-2019
‘Morgen is de allerlaatste opening. DordtYart gaat de voormalige scheepsbouwloods na acht jaar verlaten. Ze sluiten af met de toepasselijk getitelde tentoonstelling Verschijnen / Verdwijnen. Als wij van tevoren langsgaan in de hal heerst er geen treurnis maar DordtYarts kenmerkende optimisme.’
DordtYart 2012-2019
‘Morgen is de allerlaatste opening. DordtYart gaat de voormalige scheepsbouwloods na acht jaar verlaten. Ze sluiten af met de toepasselijk getitelde tentoonstelling Verschijnen / Verdwijnen. Als wij van tevoren langsgaan in de hal heerst er geen treurnis maar DordtYarts kenmerkende optimisme.’
Basquiat en de club van 27
‘Waarom een bezoek aan Basquiat : the artist and his New York scene ook in de laatste week nog de moeite waard is.’
‘Waarom een bezoek aan Basquiat : the artist and his New York scene ook in de laatste week nog de moeite waard is.’
Hoe de kunstenaar zichzelf de stad uit jaagt
gentrification in Amsterdam-West
‘In Social Capital vragen TAAK en LIMA zich af wat de rol van kunstenaar en de verbeelding is in een stad die zich heeft uitgeleverd aan een allesbepalende economie van het vastgoed.’
gentrification in Amsterdam-West
‘In Social Capital vragen TAAK en LIMA zich af wat de rol van kunstenaar en de verbeelding is in een stad die zich heeft uitgeleverd aan een allesbepalende economie van het vastgoed.’
Ondermijn de kaart
Diagrams of Power (boekrecensie)
‘Het boek Diagrams of Power, uitgegeven door Onomatopee, laat zien hoe kaarten geen objectieve representaties van de wereld zijn maar juist uiterst subjectief gekleurd. Kunstenaars weten er wel raad mee.’
Diagrams of Power (boekrecensie)
‘Het boek Diagrams of Power, uitgegeven door Onomatopee, laat zien hoe kaarten geen objectieve representaties van de wereld zijn maar juist uiterst subjectief gekleurd. Kunstenaars weten er wel raad mee.’
augustus 2019
website Metropolis M
Voor een kopie van de publicatie, neem contact op met Onomatopee.
Lees hier de recensie
website Metropolis M
Voor een kopie van de publicatie, neem contact op met Onomatopee.
Lees hier de recensie
Graduation special 2019
FHK Tilburg, ArtCoDe
• Laura Hoogenstraaten
• Stella Toonen
• Jesper Wijnhoven
Jaarlijks supplement dat afgestudeerde kunstenaars uitlicht.
FHK Tilburg, ArtCoDe
• Laura Hoogenstraaten
• Stella Toonen
• Jesper Wijnhoven
Jaarlijks supplement dat afgestudeerde kunstenaars uitlicht.
augustus 2019
supplement Metropolis M
Neem contact op voor een gratis exemplaar.
Lees hier een scan van het artikel
supplement Metropolis M
Neem contact op voor een gratis exemplaar.
Lees hier een scan van het artikel
Lustwarande 2019
de Jubileumeditie
‘ De Lustwarande is voor de tiende editie neergestreken in park De Oude Warande in Tilburg. Chris Driessen en co-curator David Jablonowski brachten onder de expositietitel Delirious diverse sculpturen van vijfentwintig internationale kunstenaars bij elkaar om ontwikkelingen in de hedendaagse sculptuur in beeld te brengen - letterlijk.’
de Jubileumeditie
‘ De Lustwarande is voor de tiende editie neergestreken in park De Oude Warande in Tilburg. Chris Driessen en co-curator David Jablonowski brachten onder de expositietitel Delirious diverse sculpturen van vijfentwintig internationale kunstenaars bij elkaar om ontwikkelingen in de hedendaagse sculptuur in beeld te brengen - letterlijk.’
Oproer in de stal
Jonge galeries in Nederland
‘Galeries hebben het zwaar. Vooral jonge galeries houden ermee op, terwijl jonge kunstenaars van hen afhankelijk zijn bij de verkoop van hun werk. Linda Köke sprak met enkele galeriehouders over hoe ze zich aanpassen aan veranderende omstandigheden.’
Jonge galeries in Nederland
‘Galeries hebben het zwaar. Vooral jonge galeries houden ermee op, terwijl jonge kunstenaars van hen afhankelijk zijn bij de verkoop van hun werk. Linda Köke sprak met enkele galeriehouders over hoe ze zich aanpassen aan veranderende omstandigheden.’
oktober 2019
Metropolis M, issue #5 (Okt-Nov) 2019.
Dit artikel verscheen in het fysieke magazine. Voor een kopie, neem contact op met karolien@metropolism.com.
Lees hier een scan van het artikel
Metropolis M, issue #5 (Okt-Nov) 2019.
Dit artikel verscheen in het fysieke magazine. Voor een kopie, neem contact op met karolien@metropolism.com.
Lees hier een scan van het artikel
Familie kies je toch niet, of wel?
Family Fictions in Extra City
Hoe kunnen we familie anno 2019 definiëren? Zeven kunstenaars geven samen een gelaagde en fictieve visie van de post-familie.
Family Fictions in Extra City
Hoe kunnen we familie anno 2019 definiëren? Zeven kunstenaars geven samen een gelaagde en fictieve visie van de post-familie.
Boze dromen en giftige kussens
Monster Chetwynd in De Pont
‘Monster Chetwynd biedt in haar tentoonstelling in De Pont een rondgang door haar werk, die begint met een desoriënterend decor, dat je als een rite de passage terugvoert in de tijd, naar een strijdtoneel waar de redelijkheid een gevecht aangaat met de fantasie. De performers van de opening zijn vertrokken, je moet er als bezoeker zelf je weg vinden.’
Monster Chetwynd in De Pont
‘Monster Chetwynd biedt in haar tentoonstelling in De Pont een rondgang door haar werk, die begint met een desoriënterend decor, dat je als een rite de passage terugvoert in de tijd, naar een strijdtoneel waar de redelijkheid een gevecht aangaat met de fantasie. De performers van de opening zijn vertrokken, je moet er als bezoeker zelf je weg vinden.’
Destination Unknown 2019
Al enkele jaren is Destination Unknown een behoorlijk fenomeen in het zuiden des lands en is in 2019 neergestreken in het Limburgse Weert. Wat slechts begon als een karakteristieke, leegstaande en ready to be gentrified basisschool, werd door initiatiefnemers Hester van Tongerlo, Linda Lenssen en Tim Quaedackers, samen met tien geselecteerde kunstenaars, omgetoverd tot een van de meest originele exposities van de regio.
Al enkele jaren is Destination Unknown een behoorlijk fenomeen in het zuiden des lands en is in 2019 neergestreken in het Limburgse Weert. Wat slechts begon als een karakteristieke, leegstaande en ready to be gentrified basisschool, werd door initiatiefnemers Hester van Tongerlo, Linda Lenssen en Tim Quaedackers, samen met tien geselecteerde kunstenaars, omgetoverd tot een van de meest originele exposities van de regio.
Een genuanceerd alternatief voor eendimensionale nieuwsverslaggeving
Kahlil Josephs 'BLKNWS' in het Bonnefanten
‘Met BLKNWS biedt Khalil Joseph een kritisch en genuanceerd alternatief voor de eenduidige verslaggeving en systematische onderbelichting van het nieuws uit zwarte gemeenschappen bij de Amerikaanse nieuwszenders. Sinds enkele weken is deze aanwinst van het Bonnefanten, voorzien van nieuwe nieuwsupdates die Joseph vanuit Amerika verzorgt, in het museum te zien.’
Kahlil Josephs 'BLKNWS' in het Bonnefanten
‘Met BLKNWS biedt Khalil Joseph een kritisch en genuanceerd alternatief voor de eenduidige verslaggeving en systematische onderbelichting van het nieuws uit zwarte gemeenschappen bij de Amerikaanse nieuwszenders. Sinds enkele weken is deze aanwinst van het Bonnefanten, voorzien van nieuwe nieuwsupdates die Joseph vanuit Amerika verzorgt, in het museum te zien.’
juli 2020
website Metropolis M
Dit artikel verscheen in het supplement ‘Nieuwe Aanwinsten Collectie 2019’ van Metropolis M magazine.
Lees hier het artikel
website Metropolis M
Dit artikel verscheen in het supplement ‘Nieuwe Aanwinsten Collectie 2019’ van Metropolis M magazine.
Lees hier het artikel
Van eenduidige taboe naar meervoudige fantasie
‘Yes, Please!’ over erotische fantasieën in Marres
Yes, Please! onderzoekt het (on)gemak waar we erotiek mee associëren. De tentoonstelling van Lucas de Man en Nieuwe Helden krijgt met het gebrek aan fysiek, laat staan intiem, contact waar velen tijdens corona aan moesten wennen een betekenislaag die de curatoren niet hadden voorzien.
‘Yes, Please!’ over erotische fantasieën in Marres
Yes, Please! onderzoekt het (on)gemak waar we erotiek mee associëren. De tentoonstelling van Lucas de Man en Nieuwe Helden krijgt met het gebrek aan fysiek, laat staan intiem, contact waar velen tijdens corona aan moesten wennen een betekenislaag die de curatoren niet hadden voorzien.
Graduation special 2020
FHK Tilburg, ArtCoDe
• Fabiola de Graaf
• Emre Kalender
• Jolein Kop (photo)
Jaarlijks supplement dat afgestudeerde kunstenaars uitlicht.
FHK Tilburg, ArtCoDe
• Fabiola de Graaf
• Emre Kalender
• Jolein Kop (photo)
Jaarlijks supplement dat afgestudeerde kunstenaars uitlicht.
augustus 2020
supplement Metropolis M
Neem contact op voor een gratis exemplaar.
Lees hier een scan van het artikel
supplement Metropolis M
Neem contact op voor een gratis exemplaar.
Lees hier een scan van het artikel
Graduation Shows 2020
AKV St. Joost Breda & Den Bosch
‘“From no show to now show” luidt nu ook het credo bij de twee Brabantse academies. Linda Köke bezoekt de Bredase en Bossche afstudeertentoonstellingen van AKV St. Joost. De één in een oude fabriekshal; de ander verspreid over de binnenstad.’
AKV St. Joost Breda & Den Bosch
‘“From no show to now show” luidt nu ook het credo bij de twee Brabantse academies. Linda Köke bezoekt de Bredase en Bossche afstudeertentoonstellingen van AKV St. Joost. De één in een oude fabriekshal; de ander verspreid over de binnenstad.’
Nieuwe Aanwinsten Collecties 2020
Mark Manders, ‘Falling Dictionaries’
Bonnefanten Museum Maastricht
Mark Manders, ‘Falling Dictionaries’
Bonnefanten Museum Maastricht
De kunstwereld teruggekaatst
Hamza Halloubi’s Affiliations in De Pont museum
‘Het is een bekend effect in cinema: protagonisten recht de camera in laten kijken om zo een vervreemdend gevoel bij de toeschouwer teweeg te brengen. In Affiliations past kunstenaar Hamza Halloubi het toe om niet alleen de blik van de bezoeker, maar die van de hele kunstwereld terug te kaatsen.’
Hamza Halloubi’s Affiliations in De Pont museum
‘Het is een bekend effect in cinema: protagonisten recht de camera in laten kijken om zo een vervreemdend gevoel bij de toeschouwer teweeg te brengen. In Affiliations past kunstenaar Hamza Halloubi het toe om niet alleen de blik van de bezoeker, maar die van de hele kunstwereld terug te kaatsen.’
Elkaar kruisen in een cyclus
Over het werk van Bram Braam en Anneke Eussen
‘Bram Braam en Anneke Eussen zijn van dezelfde generatie, allebei opgegroeid in Zuid-Limburg en op den duur verhuisd naar Berlijn. Ze maken allebei architectonisch geïnspireerd werk over verval, herwaardering voor het oude en gebruikte materialen. Linda Köke sprak met de kunstenaars over hun werk en hun eerste duotentoonstelling bij PARK in Tilburg.’
Over het werk van Bram Braam en Anneke Eussen
‘Bram Braam en Anneke Eussen zijn van dezelfde generatie, allebei opgegroeid in Zuid-Limburg en op den duur verhuisd naar Berlijn. Ze maken allebei architectonisch geïnspireerd werk over verval, herwaardering voor het oude en gebruikte materialen. Linda Köke sprak met de kunstenaars over hun werk en hun eerste duotentoonstelling bij PARK in Tilburg.’